Kokkerellen met kleuters: Zandkoekjes bakken

4 Sep

Een regenachtige dag, onze zoon speelt in het keukentje. “ik ben een echte bakker mama!” Het guitige kopje komt me net-alsof-koekje serveren.
Ik neem het koekje aan en smul ze op. Ondertussen ga ik in mijn hoofd even na wat we nodig hebben voor zandkoekjes, die zijn namelijk heel snel en simpel te maken.
De bakker had wel zin om met mama échte koekjes te maken.

Ik liet hem in de kast zoeken naar de volgende ingrediënten:

1 ei
200 gram bloem
100 gram witte basterd suiker (gewone suiker mag ook)
150 gram koude boter

Samen meten we de bloem, de suiker en de boter af. Een schepje erbij een schepje eraf.
Ik bedenk dat wat vanille suiker erdoor wel lekker zal zijn. Deze maak ik altijd zelf, van suiker en eerder gebruikte vanille stokjes. Vaak schraap je alleen het merg uit het stokje, en gooi je het weg. Zonde!
Stop het in een pot met suiker, geregeld even schudden en je hebt altijd vanille suiker.
We vervangen 50 gram basterd suiker, door 50 gram vanille suiker.
Van het ei hebben we alleen de dooier nodig, het splitsen doe ik maar even.

Samen mixen we alle ingrediënten met een mixer met deeghaaken. Als het een korrelig geheel is met koele hand tot een bal duwen.
De bal verpakken we in folie en zetten hem nog een halfuurtje in de koelkast.

We gebruiken deze tijd om op te ruimen, de vormen en de deegroller te zoeken en als laatste om de over voor te verwarmen op 175 graden.
Natuurlijk proeven we ook nog even van het deeg.

We snijden een stuk van de bal af en het bakkertje doet een poging tot uitrollen van het deeg. Toch wat hulp gewenst.
Helemaal zonder hulp kan de vormpjes uitsteken en op de met bakpapier beklede bakplaat leggen.
Als de bakplaat vol is mag hij voor 15-20 minuten in de oven.
Het huis ruikt héérlijk!

De koekjes moeten nog afkoelen maar dat duurt het bakkertje wat te lang…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

